Call nowWhatsapp

Hari ini saya nak bercerita tentang jaundis di kalangan bayi. Rata-rata bayi baru lahir tentu akan ada jaundis.

Apa itu Jaundis?



Jaundis merupakan perubahan warna kuning pada kulit dan bahagian putih mata. Ia terhasil apabila bahan yang panggil bilirubin terlalu banyak dalam darah. Bilirubin terbentuk apabila badan rosak dengan sel-sel darah merah lama. Hati biasanya memproses dan membuang bilirubin dalam darah. Jaundis di kalangan bayi berlaku kerana peningkatan dalam pecahan sel darah merah dan hakikat bahawa hati mereka belum matang dan belum cekap untuk menghapuskan bilirubin dari saluran darah yang normal. Jaundis juga dikenali sebagai penyakit kuning juga mungkin disebabkan oleh beberapa keadaan perubatan lain.

Bagaimana merawat jaundis?

1. Meningkatkan penyusuan sehingga 8-12 kali sehari. Cara terbaik untuk mengurangkan tahap bilirubin untuk membantu membuang penyusuan ia akan meningkatkan pergerakan usus yang akan mengeluarkan bilirubin.



2. Berbincanglah dengan pakar laktasi professional untuk memastikan bayi melekap pada payudara dengan baik, supaya bayi boleh menyusu sebanyak yang diperlukan.

3. Jika bayi memerlukan makanan tambahan, berbincanglah dengan pakar laktasi berkenaan kaedah untuk mengepam susu agar tidak mengganggu pengeluaran susu ibu. Menggunakan alat laktasi untuk penyusuan sementara bayi atau campuran susu ibu / formula adalah cara terbaik untuk tidak mengganggu hubungan penyusuan susu ibu.


4. Jika tahap bilirubin bayi mencapai 200mg atau ke atas, doktor mungkin mencadangkan memberhentikan penyusuan badan selama 24 jam bersama-sama dengan fototerapi. Ini biasanya boleh menjatuhkan tahap bilirubin secara dramatik dan ibu kemudiannya boleh mereruskan penyusuan ibu seperti biasa dalam tempoh 24 jam.

5. Jika fototerapi disyorkan (sekiranya tahap bilirubin 15-20mg), anda boleh menggunakan selimut fiber optik. Ini boleh dibuat dirumah dan membenarkan ibu meneruskan penyusuan ibu tanpa gangguan. Peningkatan penyusuan dan penggunaan lampu bilirubin berkesan untuk merendahkan tahap bilirubin. Sekiranya bayi pra matang mempunyai kesan kesihatan yang lain, rawatan perlu diteruskan di hospital.



Shaklee dan Jaundis

Berdasarkan kenyataan di atas, susu ibu adalah penting untuk merawat jaundis. Shaklee menyediakan platform mengkayakan susu ibu, menggalakkan hasil optimum pengeluaran susu ibu di samping selamat untuk ibu dan bayi.

Set bersalin Shaklee dengan tambahan program penyusuan Shaklee mengandungi:

1. Vita lea
2. B Compleks
3. Vita C
4. Zinc
5. Ostematrix
6. Alfalfa
7. ESP

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)